28 nov. 2010

Shrek The Halls


'

Trevlig första advent allihop!

Min dag har börjat toppen och det är så himla underbart väder ute. Jag känner mig verkligen helt full med julstämning just nu. Har kollat på mysiga filmer hela morgonen och när jag vaknade hade mamma gjort advent-frukost med ägg, bacon till köttätarna, scones, pepparkakor, brieost, juice...m.m. Mums!
Just nu kollar jag på SHREK the halls, en julfilm med Shrek på 5:an, jättemysig ju. Finns väl inget bättre än animerade eller tecknade filmer? Älskar det! Särskilt när man kan kika på dem på morgonen till frukost, det är så himla skönt att bara ta det riktigt lugnt på morgonen, äta i lugn och ro, läsa tidning, se på film... Det är typ det bästa med julen, att det går så många bra filmer, haha.
Det här är det andra året i rad jag känner att jag verkligen tycker det är mysigt med jul. Tidigare har jag mest tyckt att det varit för kommersiellt och att själva "andan", den familjära känslan mer eller mindre har försvunnit. Att allt bara har handlat om julklappar och köpa nya julkulor, gardiner, juldukar, åka och hälsa på tusen släktingar, stress inför skolan då allt måste vara klart två dagar innan jullovet, julkonserter, Lucia... Det tar liksom aldrig slut på stress och hets och saker att göra.
Men förra året och i år känner jag tvärtom - Att det är mysigt att hålla på och pyssla, baka och göra julgodis! Jag har insett att man inte måste följa med i hela industrivärldens jul-karusell av alla måsten utan att man faktiskt bara kan vara hemma, ta det lugnt och mysa! Och det passar mig peeerfeeekt!

Snart ska jag baka bröd - Hurtbulle! Det är ett bröd som ska stå ganska länge i ugnen men det behöver dock inte jäsas vilket gör att bak-stöket går mycket snabbare och man tar inte så mycket plats i köket hela dagen som när man gör kanelbullar ;) Sen blir det antagligen lins-soppa till middag. Har aldrig provat att göra det själv så det blir spännande. Har ni några bra tips för ni mer än gärna dela med er :) 

1 kommentar:

Olivia sa...

Men åh mysigt! Måste säga att jag längtar hem lite nu, det blir aldrig så jul-mysigt som hemma :) Och mitt linssoppa-tips, koka lääänge! Blir så mycket godare. Annars kan man ju göra lite hur man vill, det är det som är bra. Man tar lite vad man har hemma och så blir det gott liksom! Ha det så bra snäckan! Massa kramar