6 dec. 2010

Soya Happiness

Eftersom min mage inte är som alla andra magar så gillar inte min mage för mycket mjölk, och nu om det blir Norge för mig funderade jag på om de har vanliga soya eller havreprodukter istället. Här hemma kör jag alltid på ICAs havremjölk och Alprosoyas yoghurt. Oatly verkade vara ett ganska svenskt märke, även det havremjölk. Soyamjölk är tyvärr inte lika gott men hellre det än ont i magen så Alprosoya får det nog bli i Norge. Sen finns det ju även rismjölk men det har jag faktiskt ingen koll på... Det kanske är ännu godare? Synd att både sojabönor och ris är omiljövänligt dock.. VAR ÄR HAVREN I NORGE?


Sverigefavoriten. Finns du i Norge säg?


Lite dyrare, men fortfarande havre (vilket är godast).
Finns du i Norge?


Ricedream, aldrig testat. Dock är ris inte det bästa för miljön
och jag har nog blivit en liten grön miljö-nisse...


Sojayoghurt - finns det något bättre? Ja, kanske, den som lever får se.
Även sojabönor är inte det mest miljövänligaste men oh så gott.


Hittade även en ny vegan-blogg! Även det lite guldkant på vardagen haha. Veganer är alltid såna bra engagerade människor som mer än gärna delar med sig av sina mat- och produkt-tips vilket passar mig, denna lata människa, helt utmärkt. Olika mjölkfria recept och bra produkter serverade helt utan minsta ansträngning på intranät-fat. Superb.
Vegan-blogg: http://veganvrak.blogspot.com/


När jag tänker efter är jag nog lite vegan. Till typ 50% kanske förutom ost, ägg och mjölk i matlagning, godis och kaffe. Jag orkar heller inte bry mig om alla små innehållsförteckningar med skummjölkspulver och mjölksocker, även om jag tycker det verkar sjukt onödigt. Hej matvanor. Fler bra vegan/vegetarian-tips tas väldigt gärna emot!
Att vara vegetarian är förresten SJUKT miljövänligt! Tänk på det. Billigare är det också, för det mesta. 
Kom igen Sverige; en köttfri dag i veckan i skolorna - minst!
För att få fram ett kilo kött krävs tio kilo spannmål. Om vi stället skulle ge de tio kilo spannmålen till människor istället för att föda upp oskyldiga djur skulle vi kunde lindra världssvälten. Det du.

6 kommentarer:

Mimmi sa...

rice dream rismjölk med mandel och hasselnöt-smak är fett god.
veganvrak-typen har även gjort några recepthäften som jag har som är skitbra! wohoo

Angela sa...

50 % vegan fast du äter ost, ägg och mjölk? Det är ju just det som skiljer veganerna från vegetarianerna. Att de INTE äter biprodukter från djur.

Men visst - då är väl jag 50% vegetarian. Förutom kyckling, gris, ko, lax...

Josefine sa...

Hah, det tänkte jag inte på att jag skrev ens haha. Jag menade mest tänket att jag försöker utesluta så mycket som möjligt men att jag inte orkar bry mig om allt. Hade jag varit lite mer engagerad så!
Fast ägg kommer jag nog inte sluta äta eftersom det inte skadar hönan på något sätt.

Mimmi sa...

förutom att de flesta hönorna inte har ett bra liv, att de föds upp för att tjäna människan, samt att de ofta slaktas när de blir mindre produktiva..

Josefine sa...

Jo men jag menade att vanliga snälla bönder som låter sina hönor leva ett bra liv, dom lägger ägg naturligt som med och dom kan man äta :)

Angela sa...

Det finns snälla bönder som gör snäll mjölk också.