24 nov. 2010

Gingerbread!

Haha. Ginger. 
Haha. Bra minnen från London det där. Ginger. 
Håller just nu på att baka mjuk pepparkaka medan jag väntar på samtal! Har precis pratat klart med Lisa som nu är nästan helt metallfri i munnen - Grattis! Eller vad man nu säger, haha.
Julmusiken är på, ska snart ner och leta pynt också. Måste egentligen till banken men vill så gärna leta efter tomtar nere i källaren!


Mjuk pepparkaka från Arla:

1 st

100 g Arla® smör
2 dl farinsocker eller strösocker
2 ägg
1 dl Arla Ko gräddfil
1/2 dl lingonsylt
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form(1 1/2 l). Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör kraftigt. Rör ner gräddfil och sylt. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat eller bakpulver. Tillsätt mjölblandningen och rör så att det blir en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 50-60 min.
Shit vad tätt jag är. Jag kan ju inte gå till banken när jag har en kaka i ugnen. Åh. Ibland stämmer tyvärr vissa rykten om blondiner tror jag...

Inga kommentarer: