25 dec. 2010

Call and we'll play

Åh, hade en jättemysig julafton verkligen.
Trodde helt ärligt att den inte alls skulle bli lika bra som föregående år med tanke på de som inte skulle fira med mig men det blev faktiskt en höjdarkväll.
Först åkte vi till lille farfadern i Billingsfors. Tycker det är så tråkigt att han inte kan åka med till Ärtemark och fira längre... Blir så sorgsen när jag tänker på alla gamla som firar jul ensamma. Undrar om de tänker tillbaka på hur de har haft det tidigare jular, eller om de helt enkelt glömt hur det var... Usch. Men de som jobbar på alla dessa ålderdomshem gör nog sitt allra bästa för att de ska få en så fin jul som möjligt - Heja er! Och Tack.


Sen åkte vi vidare till Anna och Hans där vi åt jättegod mat och träffade trevligt sällskap, såg Kalle Anka såklart och spelade lite kortspel och åt lite godis :)
Hemma igen så blev det julklappsutdelning med Karl Bertil Jonssons jul i bakgrunden. Fattar dock inte när jag faktiskt ska kunna se den "filmen" (eller vad det nu är) så jag fattar vad som händer i den. Jag hinner alltid se början och jag vet vad den handlar om men har nog inte sett slutet på typ 10 år tror jag...
I vilket fall. 
Vi hade ju en väldigt liten julklappsutdelning i år då vi hade bestämt oss för denna julklappslottning så vi skulle slippa stressa med så mycket julklappar, men ack så trevlig. 
Jag fick dubbel uppsättning av mina favorit-hårprodukter av J & J så nu behöver jag inte fundera över det i år hahaha. 




Dessa och sen schampoo och leave in balsam (också dubbla, haha). 


Och pappa och jonatan blev glada för sina julklappar :) Spotify Premium och vax till J och Bok och i-tunes presentkort till far. Lika bra att köpa sånt de önskar sig. 


Sen måste jag berätta om en jätterolig lek som mamma hade planerat åt oss: 
Julklappsrace! 
Jag vet inte hur många av er som spelat det men för er som inte vet så går det till såhär: 
1) Man köper små ploj-julklappar (typ godis, trisslotter, badsalt, pennor) och slår in dem. Alla köper alltså varsin(na) beroende på hur många man är som spelar.
2) Sen har man två tärningar som slår. Paketen ligger i en hög på bordet och slår man en 6:a får man ta ett paket, slår man en 1:a måste man lägga tillbaka ett paket i högen, de andra numren är oväsentliga. Så slår man BÅDE 6 och 1 blir det liksom plus minus noll.
3) Så håller man tills paketen är slut (om det tar lång tid kan man bara köra med 6:or, vilket vi gjorde tillslut så man bara behåller paket). Det kan innebära att någon sitter med 5 paket och någon med inga alls.
4) Alla packar upp sina paket (om man har).
5) Nu börjar racet! Någon ställer en timer på en tid som ingen vet om sen börjar man slå med tärningarna igen tills klockan ringer. Får man en 6:a innebär det att man får knycka ett paket från någon annan. (Två 6:or innebär två paket!)
6) Så håller man på tills klockan ringer, när det ringer får man de paket man lyckats stjäla!


Jag lyckades igår få mig en handduk, muffinsformar, godis och plåster, haha! Trisslotterna som cirkulerade var väl de mest eftertraktade på bordet haha. Superkul lek i alla fall! :)


Nu ska jag nog starta min dag genom att börja planera min kväll, haha. 
Vi ses väl på dansgolvet?

Inga kommentarer: