2 nov. 2011

Good morning grey world!

God morgon! sitter och myser med kaffe framför datorn i ett muligt Oslo.
Grått är det men det hindrar inte mig! Känner mig dock lite seg och trött än så ska nog gosa ner mig framför en film sen här i gamla lyan ^^ Känns väldigt konstigt att vara tillbaka - allt ser likadant ut, men jag bor inte här?
Fast jag tycker faktiskt det är gott att bo hemma i Sverige lite grann, men som sagt, snart blir det London igen.
Måste verkligen tala in mig det så att det känns lite verkligare och börja fundera på: Vad vill jag jobba med?
- Vegetariskt café?
- Second hand-butik?
- Bar?
- Reception?

Jag är en person som alltid försöker se vad jag kan lära mig av mina misstag. Och mitt största misstag förra året när jag sökte jobb (exakt samma tid) var att jag var FÖR snabb när jag sökte.
Jag kollade bara upp på arbetsförmedlingen.se och tryckte på SÖK (eller hur man nu gjorde), istället för att faktiskt fundera på - är det här något jag vill göra?
För vill man göra något, eller är intresserad av en viss företagsidé skaffar man sig ju oftast lite bakgrundsinformation och det är faktiskt viktigt att göra. (Om man inte vet något om företaget innan.)

Det jag har lärt mig är att:
- Fundera på vad du kan tänka dig att jobba med, men var inte för kräsen.
- Anpassa ditt CV efter det företag du skickar in det till.
- Skaffa lite bakgrundsinformation om företaget du vill jobba för så du vet vad det sysslar med.
- Gå dit om det är möjligt och visa upp dig och fråga när DU kan ringa tillbaka och höra om de läst din ansökan.
- Det är upp till DIG/MIG att följa upp min ansökan och faktiskt tjata lite. Särskilt om du söker jobb där du verkligen vill ha ett, vänta inte bara på ett samtal som aldrig kommer.
- Skriv ett så lättläsligt, snyggt och "rent" CV som du bara kan.

Jag ska i alla fall följa mina egna råd i detta om ca 2 veckor när jag åker dit igen. Nu blir det p3 nyheter!
Puss <3

Inga kommentarer: