23 mars 2011

Say can we save what should be saved?

Jag skulle ju återkomma med brownisarna - Ja, dom blev "kanon" som Fred skulle ha sagt!
Och nu är äntligen Ebba hemma också och DEN LÄSKIGA GRANNEN har inte kommit tillbaka så nu könner jag mig lugnare, eller så kan det bero på matkoman efter en kvällsmat bestående av brownies. Kanske både och.

Något som jag stör mig enormt på är bloggar som inte har någon ordning på någonting i texten! Blir tokig på
- Folk som inte stavar ordentligt; okej, där är inte jag heller perfekt men "imorn" är i alla fall bättre än "de e" istället för DET ÄR. Blir tokig på 14-skrift.
- När det är olika färger på texten; Hallå? Okej om länkar eller något speciellt, t.ex. en låt-text eller liknande är skrivet i en annan färg men när en "löpande" text går emellan grön, gul, blå, lila, rosa, röd, svart. vit, grå under ETT ENDA INLÄGG, då känner jag mig typ full efter att ha läst, blir ju helt snurrig och allt känns osammanhängande.
- Flera olika typsnitt i samma inlägg; Samma där, känns okej om det är något särskilt man vill understryka eller förstärka, men om varje nytt stycke är i ett nytt typsnitt, då känns det väldigt oseriöst.

Jag anser att en blogg ska vara lättläst och underhållande. Och med underhållande menar jag inte rolig utan att den innehåller något som får en att vilja fortsätta läsa den, en nisch, en speciell stil att skriva på, massa bra tips... Något som gör att man vill kolla in nästa inlägg.
Och lättläst betyder ju inte "Lisa är tre år. Lisa har en docka. Dockan heter Anna". Utan att det är en blogg skriven av en medveten människa som vill att andra ska läsa och underlättar för dem att göra det genom att faktiskt minnas lite vad dom lärde sig på svenskan.

Oj, vilket aggressivt inlägg detta blev. Det var inte tanken från början. 
Men jag känner mig faktiskt lite lätt-irriterad och sliten idag. Usch vad jag klagar och gnäller. Nu ska jag hålla käften och lyssna på Timbuktu 
- Ge mig en High Five och en FALAFEL!

XO,
Josefine


1 kommentar:

Fia sa...

Haha jag tar åt mig och lovar att sluta med färger i texten :)