22 aug. 2011

I'll burn the next one alive.

Idag har jag varit här: http://dinner.no/ Lyx-resturang! Kristina, Laura och jag hade bokat bord till halv fyra, och jag bara tänkte, hallå - halv 4, det hinner jag inte? Jag som slutar kl 15 och är världens segaste rörigaste människa (som dessutom missade bussen...) men jag kom bara typ 15 minuter för sent! Och det var TUR att vi hade bokat så tidigt för sen runt 18-tiden kom det jättemycket folk och vi satt där trots allt nästan 4 timmar och babblade! Åh vad härligt det var, och så god mat och otrolig service.

Jag hade redan ätit så jag tänkte att jag tar något lätt som sallad eller soppa. Sen har jag varit lite orolig i magen och soppan var stark så jag tänkte - nej. Bäst att köra på ett säkert kort och käka sallad. Och sallad fick jag, alla möjliga grönsaker och två separata såser som var SÅ goda, en med ingefära och den andra med örter tror jag.
Och servicen var kanon. De passade på oss hela tiden så vi hade både vatten och vin i glasen hela tiden, presenterade maten när de kom fram med den och om man bad om något fixade de det direkt med ett leende på läpparna.
Atmosfären var lugn, mysig och lokalen var så stilfull. Mysig men inte alls rörig och såklart asiatiskt tema eftersom det var kina-mat.
Då Laura hade fyllt år tänkte vi ju lyxa till det lite också och äta efterrätt så jag tog "petit four", fyra små chokladbitar som var så fina! Tänkte ta kort på allt men ingen annan verkade lika turist-ig och lyrisk som mig så jag vågade inte....
Kalaset gick på nästan 400 norska kronor så jag vet att alla typ kommer dö när dom läser det och mamma kommer tappa hakan (jag vet det) och tycka jag är dum.
Men jag tror jag kör omvänt. Lyxa till det lite nu och faktiskt njuta av min sista tid i Oslo (för nu i alla fall) och snåla mer på resan för där känner jag inte att jag kommer dö av längtan efter vegetarisk mat på en lyxresturang i Paris med sniglar som specialité. Då kan jag hellre ta en baguette i skuggan av Eiffeltornet.

Fick även massa bra rese-tips av L och K, bl.a. att
- Kopiera både pass och interrail kanske både en och två gånger så att jag kan bevisa att jag faktiskt har ett även om det skulle bli stulet.
- Lämna passnummer, pers.nummer och andra uppgifter till människor jag kan nå under resan om jag skulle behöva passnummer och så att de kan bekräfta att det är mig. Typ mamma, Ebba, Kristina osv.
- Ha dubbel (eller trippel) uppsättning av bankkort i fall något skulle bli stulet så kajn man sätta över sina pengar på Internet till det andra kortet.
- Inte lita på skumma folk i Prag som erbjuder oss lägenheter eller andra ställen att bo i, tydligen blir man lätt lurad där nere, usch.

Över lag gäller det väl att inte lita alltför mycket på folk. Tur att man är två säger jag bara. Nu börjar kvinno-diskussionerna hopa sig i huvudet om att det är orättvist att man nästan alltid måste vara försiktigare om man är kvinna men jag tänker inte ta den nu.

för att runda av detta inlägget ska jag säga att jag haft en fantastisk dag. Lite stressigt på jobbet men fick jobba lång dag (7,5 timme) så jag får mer pengar, hehe.
Och imorn ska jag ta en promenad, duscha och laga mat efter jobbet. Ta en chilldag hemma med Ebba :)
Nu ska jag lägga mig och läsa, tipsar om att ni går in på länken högst upp och spanar in resturangen!


Puss!


/Det lilla glada mätta Trollet.

Inga kommentarer: