2 sep. 2011

Down on the corner

Äntligen fredag. Den här veckan har gått så himla långsamt att jag fortfarande inte fattar vilken dag det är. Det skulle kunna vara tisdag.
Det som jag verkligen ser fram emot är att kunna sova ut imorn utan väckarklocka. Trots att den bara ringt ca 10 ggr den här veckan (snooze <3) så är det ändå enormt segt att alltid gå upp och känna sig så himla trött att man typ bara vill dö.

Idag var jag i alla fall på "Get", en liten kantine med en så himla söt tant! Jag vill ha dig som min mormor eller släkting i alla fall! Anne heter hon och är så himla söt och glad och gav mig massa komplimanger idag. Hon verkar bara så himla nöjd med sitt lilla liv. Förutom att hon klagade lite på muslimska traditioner idag, jag visste inte riktigt vad jag skulle säga så jag höll mest tyst. Tydligen har muslimer firat någon högtid i veckan och alla var lediga, och väldigt många Adecco-vikarier är från muslimska länder så det var typ omöjligt att få vikarier den dagen så det hade tydligen varit ett stressmoment för flera kantiner.
Detta leder mig lite in på uttrycket "att man tar seden dit man kommer". Vet inte riktigt om jag vågar föra den diskussionen mer än att ja - såklart man ska tillåtas att följa sin religion, ja till religionsfrihet och acceptans av alla religioner, men - man måste kunna kompromissa med samhället som man flyttat(s) till. Har man bokat upp sig till ett jobb tycker jag nog att man får hålla det man lovat och att man får anpassa sig till "det nya landets" regler och normer. Ja, usch. Svår balansgång det där.
Samma med den här himla diskussionen med slöja och kravet att man typ SKA vara för eller emot? Jag tycker man får bära det om man vill, trots att det inte är "normalt" här i Skandinavien, men jag är emot att man bär det mot sin vilja. Att jag däremot tycker det är TRÅKIGT med den klädstilen, det är en annan sak.

Ne, jag ska nog inte gå in mer på det här. Kommer bara virra ihop tankarna.
Har i alla fall haft en väldigt bra dag och nu ska jag knalla iväg till Amanda och Linda och sen ska jag mysa och gå på bio!

Oslo är så vackert på hösten <3 


Den här filmen vill jag se om jag kan övertala Mr Andrew att se den med mig!
Sedenmedmigjagvetattduvillsedeninnerstinne

Inga kommentarer: